امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت) شاهرخ‌خان دستگیر شد (۱۳ اردیبهشت) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات لحظه پیدا شدن «یسنا دیدار» از زبان کایت سوار نیشابوری+فیلم برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم آخرین اخبار از عملیات جست‌وجوی «یسنا»، دختر گم‌شده ترکمن + ویدئو (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آشنایی با خواص سبزی‌های فصل بهار| نوبرانه‌های بهاری ضامن سلامتی این سبزی، کلیه‌ها را تصفیه و استخوان و دندان‌ها را تقویت می‌کند
سرخط خبرها

بایدها و نبایدهای وعده ناشتا

  • کد خبر: ۲۰۷۲۲۰
  • ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
بایدها و نبایدهای وعده ناشتا
درباره باید ونباید‌های ناشتا که می‌تواند مسیری برای درمان برخی بیماری‌های مزمن هم باشد.

به گزارش شهرآرانیوز اگر جزو دنبال‌کننده‌های آموزه‌های طب‌سنتی برای داشتن یک سبک زندگی سالم هستید، حتما در فضای مجازی و در صفحه‌های مربوط به این‌گونه توصیه‌ها زیاد چرخ می‌زنید. جست‌وجو‌هایی که شما را هم مانند ما به یک اصل ثابت و پایدار در این طب رهنمون می‌کند: «سرآغاز همه بیماری‌ها از شکم و راه درمان همه آن‌ها نیز از شکم است.» مسئله‌ای که باتوجه به شیوع بیماری‌های مزمن درجامعه مانند دیابت، چربی‌خون و پرفشاری خون، طب‌نوین هم این روز‌ها آن را تأیید می‌کند. ن

کته جالب توجه اینجاست که در بین همه این بخور‌و‌نخورها، ناشتای صبحگاهی و چگونگی شکستن آن برای شروع یک روز سرشار از انرژی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چون افزون‌بر تعیین یک سبک زندگی سالم، مسیری را هم برای درمان برخی بیماری‌ها به ما نشان می‌دهد. موضوعی که امروز می‌خواهیم به کمک دکتر هانا مهرابیان، متخصص طب سنتی و مکمل قدری بیشتر درباره آن با شما صحبت کنیم.

بهترین خوراکى‌هاى ناشتا

  • تخم‌مرغ
  • بلغور جو و گندم
  • عسل
  • آب ولرم
  • دسر فرنی
  • آجیل‌ها و مغزدانه‌ها

ممنوعه‌های ناشتا

مصرف انواع سوسیس و کالباس و گوشت‌های فراوری‌شده به‌خاطر نمک زیادی که دارند، ناشتا ممنوع است، می‌توانند فشارخون را یک‌باره افزایش دهد. همچنین این موادغذایی دارای افزودنی‌هایی مانند نیتریت هستند و مصرف زیادشان خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهند.

مصرف میوه در ناشتا

باهمه مزایایی که مصرف میوه برای بدن دارد، بازهم نمی‌توان قانون ثابتی مشخص کرد و گفت مصرف همه میوه‌ها ناشتا خوب است. این موضوع ارتباط مستقیمی به نوع میوه مصرفی دارد.

ورزش کردن درحالت ناشتا

ورزش کردن با معده خالی و گرسنه بودن هم اصلا توصیه نمی‌شود، چون براساس پژوهش‌های انجام شده ورزش کردن با معده خالی نه‌تن‌ها سودی برای بدن ندارد، که بدن را با پیامد‌های منفی زیادی هم روبه‌رو می‌کند. شاید ورزش کردن با معده خالی یا پر به یک اندازه سبب چربی‌سوزی در بدن شود، اما مشکل اینجاست که ورزش با معده خالی سبب تحلیل رفتن عضلات خواهدشد.

نیاز‌های روحی صبحگاهی

یادمان باشد افزون‌بر مصرف برخی دارو‌ها و خوراکی‌ها به صورت ناشتا که به سلامتی و پاک‌سازی بدن منجر می‌شود، روح هم در این زمان نیاز به پاک‌سازی دارد. مدیتیشن‌های صبحگاهی و ارتباط با خالق یکتا و سپاسگزاری از او از مسیر‌هایی مانند خواندن نماز و دعا به رفع نیاز‌های روحی، رسیدن به آرامش ذهن و آرامش روزانه، کاهش استرس، افزایش تمرکز، انرژی و اعتماد به‌نفس کمک زیادی می‌کند.

خوردن دارو در ناشتا

بیشتر دارو‌ها را باید با معده پر یا پس از غذا خورد. باهمه این‌ها گاهی لازم است برخی دارو‌ها را با معده خالی یا پیش از غذا خورد. برای این موضوع رعایت چند نکته ضروری است.

قرص‌هایی که سبب بروز حالت تهوع یا استفراغ می‌شوند حتما پس از غذا باید خورده شوند، چون آثار جانبی آن‌ها با این روش کم می‌شود.

خوردن قرص پس از غذا سبب کاهش خطر سوزش معده، سوءهاضمه و زخم معده می‌شود.

مصرف دارو پس از غذا می‌تواند به جذب بهتر قرص در بدن کمک کند.

متفورمین، آنتی‌بیوتیک‌ها، قرص‌های ضدبارداری، دارو‌های ضدالتهابی غیر استروئیدی و مسکن‌ها از دارو‌هایی هستند که نباید با شکم خالی آن‌ها را خورد.

  • ماست

مصرف انواع ماست به صورت ناشتا سبب ایجاد هیدروکلریک اسید در معده خواهد‌شد که اسید لاکتیک و باکتری‌های معده را از بین می‌برد.

  • گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی دارای مقدار زیادی «تانیک اسید» است. این ماده سبب افزایش حالت اسیدی معده خواهد‌شد و به مرور زمینه ابتلا به زخم معده را در فرد ایجاد می‌کند.

  • موز

بسیاری از افراد پس از خوردن ناشتای موز معده درد می‌شوند. از طرف دیگر مقدار منیزیم موز بسیار زیاد است و خوردن آن به این صورت سطح منیزیم را به یک‌باره افزایش می‌دهد و به قلب آسیب می‌رساند.

  • خاکشیر

به افرادی که کبد چرب دارند، مصرف ناشتای خاکشیر توصیه می‌شود. آن را می‌توان از شب قبل خیس کرد و صبح ناشتا خورد.

  • دمنوش بابونه

این دمنوش سیستم ایمنی را تقویت و از مشکلات و بیماری‌های عفونی مانند سرماخوردگی جلوگیری می‌کند. همچنین مصرف ناشتای آن سبب درمان ورم معده و درد و زخم معده و کاهش درد‌های قاعدگی می‌شود.

  • ارده و شیره خرما

مصرف ارده و شیره خرما برای صبحانه آن هم در روز‌های سرد سال مانند همین فصل بسیار عالی است. همچنین مصرف ناشتای آن به افرادی که مبتلا به کم‌خونی هستند، بسیار توصیه می‌شود.

  • سیب

مصرف یک عدد سیب به‌صورت ناشتا به همه توصیه می‌شود. مصرف این میوه بهشتی سبب بهبود و تقویت حافظه، تنظیم حرکات روده خواهد شد و به کاهش وزن و لاغری، بهبود یبوست و دیرهضمی، کاهش سطح کلسترول خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کمک خواهد کرد.

  • آب ولرم

مصرف ناشتای یک لیوان آب ولرم هم از آن توصیه‌های عمومی است که معجزه می‌کند. رفع یبوست و عملکرد بهتر گوارش، برطرف شدن کبد چرب، بهبود خواب، شفافیت پوست، جلوگیری از پیری زودرس، تقویت سیستم ایمنی، دفع سموم بدن و پاک‌سازی کلیه‌ها کمترین عایدی مصرف ناشتای آب ولرم است.

  • سیاهدانه و عسل

مصرف ناشتای سیاهدانه و عسل سبب افزایش شیر مادر، درمان عفونت‌های داخلی (رحم، مثانه، لوزه، گوش و سینوزیت)، افزایش پلاکت خون و تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

  • قهوه و چای پررنگ

قهوه و چای پررنگ کافئین فراوانی دارند و مصرف آن‌ها به صورت ناشتا سبب تحریک معده می‌شود. از طرفی شیرین کردن این نوشیدنی‌ها سطح قند خون را افزایش می‌دهد و سبب ترشح انسولین در بدن می‌شود.

  • نوشیدنی‌های انرژی‌زا و گازدار

نوشیدنی‌های انرژی‌زا و گازدار سرشار از قند و کافئین هستند و پس از نوشیدن فوری انرژی بدن را افزایش می‌دهند. این نوشیدنی‌ها را نباید ناشتا مصرف کرد، زیرا سبب تحریک سیستم گوارش و ایجاد نفخ می‌شوند.

  • قند‌های تصفیه شده

بیشتر غذا‌هایی که قند زیادی دارند، برای خوردن به صورت ناشتا مناسب نیستند. این غذا‌ها قند خون را به یک‌باره و سریع بالا می‌برند و روی هورمون کاهنده قندخون یعنی انسولین تأثیر می‌گذارند.

  • آب‌میوه

آب‌میوه‌ها قند زیادی دارند و سبب افزایش ناگهانی قند‌خون می‌شوند. همچنین بیشتر آن‌ها حالت اسیدی دارند و سبب تحریک معده و نفخ می‌شوند، ازاین‌رو نباید ناشتا مصرف شوند.

  • غذا‌های تند و پرادویه

خوردن غذا‌های تند و پرادویه به صورت ناشتا سبب تحریک مخاط معده و افزایش اسیدیته آن می‌شود. تکرار آن هم حتما مشکلات گوارشی به همراه خواهد داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->